oktober 16, 2024

Pressmeddelande: Allians för Växjö säkrar flygplatsens framtid

Allians för Växjö har enats om att säkra finansieringen av Växjö Småland Airport i vårt kommande budgetförslag för Växjö kommun 2025. Allians för Växjö vill utveckla och inte avveckla Växjö Småland Airport. Därför fördubblar vi ägartillskottet till 8,4 miljoner kronor och tillskjuter ytterligare 3,8 miljoner kronor för att säkra en flyglinje till Stockholm. Vi säkerställer därmed att medel finns tillgängligt.

Det rödgröna styret riskerar Växjös konkurrenskraft där två av tre partier till och med öppnar för att lägga ner flyget.

”Flygplatsen är viktig för vår kommun och vår region, både för vårt näringsliv och för våra invånare. Vi tar ansvar för den flygplats som Växjö kommun är delägare i. Kommunen har förbundit sig som ägare att tillskjuta de medel som krävs i form av ägartillskott fram till 2026. Utöver det vill vi även möjliggöra en flyglinje till Stockholm.” säger Pernilla Tornéus (M), oppositionsråd.

”Det är beklämmande att Socialdemokraterna i Växjö inte sätter ner foten. Växjö behöver en flygplats och Socialdemokraterna är just nu helt bakbundna av flygplatsmotståndarna i sitt styre. När vi nu lägger fram ett skarpt förslag är det upp till bevis för Socialdemokraterna.” säger Anton Olsson (M), oppositionsråd.

”Det är viktigt att alla kommuninvånare blir medvetna om att flygplatsen är en s.k. beredskapsflygplats med stor betydelse för sjukvård och räddningstjänst. Att som Magnus P. Wåhlin (MP) påstå att skattebetalarna inte ska subventionera charter när det är tack vare det kommersiella flyget som vi har möjlighet att upprätthålla beredskapen är att föra Växjöborna bakom ljuset.” säger Jon Malmqvist (KD), ledamot i kommunstyrelsen.

”Flygplatsen flyttar Växjö närmare Europa vilket är av stor betydelse, inte minst då Kronoberg är den exporttätaste regionen per invånare. Det skulle vara synnerligen allvarligt att låta det S-ledda styret blanda bort korten med anledning av det motstånd mot allt vad flyg innebär som återkommande framförs av deras samarbetspartier. Det är varken ansvarsfullt eller seriöst, Växjö kan bättre!” säger Christina Rosén (L), ledamot i kommunstyrelsen.

Kontaktuppgifter:

Pernilla Tornéus 070-8932597