Yrkesutbildningar för att möta rekryteringsbehoven

Under mars månad bjuder Växjölöftet vuxenutbildning in till utbildningsmässor om yrkesutbildningar på gymnasial nivå. På plats finns studie- och yrkesvägledare från vuxenutbildningen och de skolor som erbjuder yrkesutbildningar.

Vi pratade med Pernilla Torneus, ordförande i Nämnden för arbete och välfärd, angående syftet med mässan men också om vikten av den.

Varför en mässa?
– Mässorna för yrkesutbildningar anordnas för att försöka öka rekryteringen till våra yrkesutbildningar med fokus på branscher där det råder stora rekryteringsbehov och där vi vill utbilda fler än vad vi gör i dagsläget. Genom mässorna ges möjlighet att visa upp yrkesutgångarna och för intresserade att ställa frågor och fördjupa sig. Varje mässa har ett par specifika branscher i fokus vilket gör att man får mer tid att prata med utbildningsanordnarna om de olika utbildningarna i just de specifika branscherna. Alla våra utbildningsanordnare har även goda kontakter med arbetslivet vilket gör att de kan svara på frågor om hur arbetsmarknaden ser ut för respektive yrke.

Hur ser ut behovet ut angående arbetskraft kopplat till yrkesutbildningar?
– Inom restaurangbranschen uppger 87% av arbetsgivarna att de upplever brist på nyexaminerad personal med restaurangutbildning (t.ex. kock och servitör) på gymnasienivå.
– Inom byggbranschen uppger mer än 60% av arbetsgivarna att de upplever brist på nyutexaminerade med byggutbildning (t.ex. snickare, golvläggare och plattsättare) på gymnasienivå.
– Inom transportbranschen uppger mer än 60% av arbetsgivarna att de upplever brist på nyutexaminerade med fordonsutbildning (t.ex. buss- och lastbilsförare) på gymnasienivå.
– Inom industribranschen uppger ca 60% av arbetsgivarna att de upplever brist på nyutexaminerade med industriutbildning (t.ex. cnc-operatörer och svetsare).

Vilka branscher kommer att vara representerade?
– Byggutbildningarna som exempelvis plattsättare, golvläggare och träarbetare
– Fastighetsutbildningar som exempelvis fastighetsskötare, fastighetstekniker och VVS-montör
– Elutbildningar som exempelvis elektriker och elmontör/elmätarmontör
– Fordon- och transportutbildningar som exempelvis lastbilschaufför, personbilsmekaniker och lager/terminalarbetare.
– Industriutbildningar som exempelvis CNC-operatör, montör och svetsare.
– Hotell- och turismutbildningar som exempelvis reception/konferens och gästvärd
– Restaurangutbildningar som exempelvis bartender, bageri-/konditoribiträde, måltidsbiträde, kock och servitör.

Vilka utmaningar finns inom de olika branscherna?
– Kompetensförsörjning utan tvekan.

Vilka är förväntningarna och vilka mål har ni?
– Målet är att väcka intresse och så småningom attrahera fler sökande till de olika utbildningarna för att i det långa loppet kunna försörja branschernas behov.