Visst förtjänar Växjös företag bättre?

Utvecklingen i Växjö kommun går just nu åt fel håll.

Svenskt Näringslivs ranking visar ett historiskt haveri för vårt lokala företagsklimat. På bara en mandatperiod har kommunen rasat enorma 119 placeringar och landat på en absolut bottennotering – plats 211. Aldrig tidigare har Växjö presterat så dåligt i mätningens historia.

Samtidigt larmar näringslivet. Dialogen brister, upphandlingarna krånglar och den politiska ledningens attityd till företagande faller snabbt. Det verkar tyvärr ha blivit fult att driva företag i Växjö; den kommunala servicen brister och de som skapar jobben motarbetas snarare än stöttas. I förlängningen drabbar denna passiva politik de skatteintäkter som finansierar vår skola, vår omsorg och vår gemensamma välfärd.

Det socialdemokratiskt ledda styret saknar i dagsläget all trovärdighet när det gäller näringslivets förutsättningar i Växjö kommun. Trots tydliga varningssignaler har Socialdemokraterna stått handlingsförlamade och genom upprepade misslyckanden bevisat att de saknar vilja, förmåga och trovärdighet att vända utvecklingen. Att det S-ledda styret helt har tappat kontrollen över företagsklimatet är inget annat än ett haveri.

Vi accepterar inte denna utveckling.

Vi vet att Växjö kan bättre!

Växjö kan bli en kommun där vi hyllar våra företagare som de samhällsbärare de faktiskt är, och där kommunen går från att vara en byråkratisk och myndighetsutövande kravställare till att bli en lösningsorienterad partner som möter varje ny idé med en självklar ja-kultur och minskad regelbörda.

Växjö kan bli en kommun där tillståndsprocesser förenklas och tydliga servicegarantier införs för alla kommunala myndighetsbeslut. Där företagslotsarna utvecklas till en samordnande funktion med endast en väg in, och där tillsynen är riskbaserad så att skötsamma företag belönas med färre besök och slipper betala i förskott för tjänster som ännu inte utförts.

Växjö kan bli en kommun där våra skattepengar gör nytta lokalt, genom att vi aktivt utformar våra upphandlingskrav på ett sätt som ger mindre och lokala företag en genuin och rättvis chans att delta och vinna.

Växjö kan bli en kommun där vi kraftsamlar för att minska företagens utsatthet för brottslighet och otrygghet. Näringslivet ska kunna fokusera på innovation och tillväxt istället för att behöva oroa sig för skadegörelse och stölder.

Växjö kan bli en kommun som säkrar framtidens kompetens genom att integrera arbetslivet redan i klassrummen. Genom ett ökat fokus på ung företagsamhet (UF) i skolan och stärkta möjligheter till praktik- och lärlingsplatser, bygger vi broar mellan dagens unga och morgondagens arbetsmarknad.

Vill du veta mer om vår politik och våra förslag för hur Växjös företagsklimat kan bli bättre? Läs mer här!