Växjö Kommun vill skärpa de lokala reglerna för fyrverkerier

– Fyrverkerier orsakar stora problem med flera incidenter, brott och olyckor varje år. Problemen tenderar dessutom att öka och förvärras i takt med att fyrverkerier används som ”vapen” mot bland annat blåljuspersonal och näringsidkare. Vi har tidigare försökt driva igenom ett förbud mot fyrverkerier, men det beslutet upphävdes av staten. Problemen kvarstår dock och därför gör vi nu istället en skärpning i våra lokala bestämmelser. Förhoppningsvis får vi stöd från länsstyrelsen den här gången, säger Anna Tenje (M), kommunstyrelsens ordförande.

Växjö kommun vill att de lokala reglerna för fyrverkerier skärps. Bland annat vill kommunen förbjuda användning av fyrverkerier i delar av Växjö centrum, om man inte har ett tillstånd från Polisen. Dessutom vill kommunen begränsa tiden för användning av fyrverkerier utanför Växjö centrum på påskafton, valborgsmässoafton och nyårsafton samt därpå följande dag till 18.00-03.00.

Läs mer här: