Växjö kommun – Årets moderata HBTQ-kommun

– Det känns riktigt bra att Växjö blivit årets HBTQ-kommun, Samhället ska vara lika öppet och tillgängligt för alla. Växjö har utmanat regelverk när lagstiftningen släpat efter, exempelvis om könsneutral föräldraskapspresumtion. Nu jobbar vi för att trycka tillbaka det största hotet mot HBT-personers liv: hedersförtrycket. Säger kommunalrådet Oliver Rosengren.
Moderaternas HBTQ-förbund Öppna Moderater prisar årligen goda HBQT-initiativ bland moderatledda kommuner. Målet är att se se hur kommunerna jobbar med HBTQ, inkludering och mångfald. Årets vinnare är Växjö kommun.
– Det är med stor glädje vi har nöjet att meddela att Växjö utsetts till årets moderata HBTQ-kommunen. Genom ett systematiskt arbete med utbildning, kunskap och inkludering har kommunen visat att dessa frågor står högt upp på agendan. Växjö har även ett kommunalråd som på ett engagerat sätt kämpar för alla HBTQ personers rättigheter. Stort grattis Växjö, säger Kim Nilsson, förbundsordförande i Öppna Moderater.