#VäxjöpoddenModeraternaNyheter

Trafikutbildning för elever i årskurs 4 och 5

Publicerad

– För en tryggare trafikmiljö så är kunskap kring hur man ska agera i trafiken fundamental, därför är det bra att vi lyfter in den här kunskapen i den ordinarie undervisningen. Vi har redan testat detta på flertalet skolor och fått goda resultat, därför väljer vi nu att införa detta brett i hela kommunen, säger Ida Eriksson (M), ordförande i utbildningsnämnden.

För att öka trafikkunskapen och därmed trafiksäkerheten för barn har Växjö kommun beslutat att införa en obligatorisk trafikutbildning för samtliga elever i årskurs 4 och 5 på kommunala skolor, i ett första steg. Utbildningen blir en del i den ordinarie undervisningen och startar höstterminen 2021.

– Att vistas i trafiken är en del av våra barns vardag. Det är därför extra viktigt att barnen får lära sig hur man hanterar och hur man agerar i olika trafikmiljöer. En bra trafikutbildning i skolan ger kunniga framtida trafikanter och det leder till en tryggare och säkrare trafikmiljö, säger Sofia Stynsberg (M), ordförande i tekniska nämnden.

P4 Kronoberg: