Studiebesök hos Kronobergs Kungsgård

I januari månads sista söndag samlades Moderaterna i Växjö Norra till styrelsemöte och digitalt studiebesök. Denna gång träffade vi Viveka Fransson som sedan snart 30 år driver Kronobergs kungsgård. Hennes öppna landskap och djurhållning är en pärla för Växjö och det var oerhört intressant att lyssna på Vivekas engagerade berättelse om livet som lantbrukare.

Med över 400 djur på gården, med såväl köttdjur som lamm, hönor och grisar, och stor produktion av foder och spannmål är det lätt att förstå att gården tar all hennes och familjens tid.

Livet som företagare inom lantbruk har däremot förändrats mycket på den senaste tiden. Mycket tid läggs på administration och onödig byråkrati, samtidigt som de höga energipriserna och priset på diesel driver upp kostnaderna och gör det väldigt svårt att gå runt, berättade Viveka.

I dagarna har LRF släppt en rapport som styrker att Viveka inte är ensam med sina svårigheter; var fjärde lantbrukare minskar sin produktion och läget har gått från bekymmersamt till allvarligt. 80% av svenska lantbrukare uppger att kostnadskrisen påverkat verksamheten negativt.

Vi behöver verkligen se till att underlätta för denna viktiga näring, som är så betydelsefull för oss på så många sätt. Vi kommer att jobba på lokal nivå för att bidra till att göra vardagen för lantbrukare lite mindre byråkratisk. På det nationella planet driver Moderaterna frågan om skattelättnader på el  såväl som på drivmedel. Vi måste agera nu om vi ska kunna rädda den viktiga näring som lantbrukare utgör!