Samarbetsavtal för ökad trygghet

– Trygghetsfrågorna är vår tids viktigaste frågor och att kommunen nu kan kroka arm med näringslivet och göra insatser tillsammans för att öka tryggheten och minska brottsligheten i Växjö är både fantastiskt och unikt. Kommunen har under en längre tid ökat på både vår budget och vårt åtagande för att komplettera Polisens viktiga arbete men att näringslivet nu också bidrar så tydligt visar på vår styrka i Växjö, jag är stolt, säger Anna Tenje, kommunstyrelsens ordförande i Växjö.

Växjö kommun kommer att teckna ett avtal med insamlingsstiftelsen Växjö Charity, som i samverkan med kommunen kommer genomföra olika trygghetsskapande insatser i det offentliga rummet.

– Styrelsen i Växjö Charity har under en längre tid diskuterat frågan och beslutat sig för att göra en långsiktig trygghetsskapande insats i vårt lokalsamhälle. Vi vill vara ett komplement till övriga trygghetsskapande aktörer så som polis, fältgrupp, nattvandrare med flera och tror att vi har en roll att fylla, säger Mikael Svensson, ordförande i Växjö Charity.