Ny app för frånvaroanmälan och registrering av schema

Vid årsskiftet lanseras en ny app där vårdnadshavare kan göra frånvaroanmälan av sitt barn och lägga in schema för förskola och fritidshem.

– För vårdnadshavare blir det enklare när man kan registrera både schema och frånvaroanmälan i samma app, för personal på förskola och fritidshem kommer appen att innebära att de får en smidigare hantering av scheman och en närvarohanteringen av barn, säger Ida Eriksson (M), ordförande i utbildningsnämnden.

Appen heter IST Home Skola och finns att ladda ner till alla smarta telefoner. Den går att ladda ner redan nu, men det går inte att frånvaroanmäla barn i appen förrän vårterminen startar.

Alla kommunala förskolor och fritidshem i kommunen börjar även använda appen för schemahantering från och med 1 januari 2022. Det innebär för vårdnadshavare som har barn på förskola eller fritids att de behöver ladda ner appen och registrera schema där senast 9 januari 2022. Det kommer inte vara möjligt att lägga in schema för förskola och fritids via e-tjänsten SAITS för vårdnadshavare efter 1 januari 2022.