Kulturnatten 2022

Idag är det Kulturnatten i Växjö, och det är många aktiviteter som Växjöborna kommer att ha möjlighet att besöka. Tyvärr har många aktiviteter också blivit inställda.

Pandemin och restriktioner gör att varje arrangör under kulturnatten varit tvungen att tänka en gång till om det är möjligt eller ej att genomföra planerade aktiviteter. Nu är det den kraftiga blåsten som påverkar Kulturnatten, själva invigningen är nu inställd.

Första vice ordförande i Kultur- och fritidsnämnden, Lena Wibroe berättar om årets kulturnatt.

Lena, hur har ni tänkt kring Kulturnatten i år?
– Ställ inte in ställ om. Arrangörerna har ytterst ansvar och utifrån restriktioner så räknar vi med att de efterlevs. Nu är det den kraftiga blåsten som också påverkar, tyvärr.
Kommunen har verksamhet på tre platser; stadsbiblioteket, konsthallen och Araby Park Arena. Det är också kommunen som initierat arbetet, som sammanställer aktiviteterna och marknadsför dessa, i samverkan med alla de arrangörer som medverkar.

Halva programmet kommer att genomföras, inte dåligt?
– Tidigare var det ett 20 – tal evenemang som ställts in och nu när stormen är på väg vet vi inte hur det kommer att se ut på slutet. En del evenemang ställs in i sista stund vilket nu hände med själva invigningen.
Gå in på nätet och på sidan för kulturnatten för uppdaterat program.
Man får boka biljetter för att inte överskrida antal personer utifrån restriktionerna om 10 kvm/person. Uppvisande av Covidpass gäller.

Vad betyder Kulturnatten för de som utövar kultur i Växjö och för publiken?
– Det är otroligt viktigt att vi står upp för kulturen och idrotten, inte minst i dessa svåra tider där de drabbats särskilt. Just kultursektorn har drabbats hårt och vi behöver stötta kulturarbetare som påverkats. Kulturen är oerhört viktig för vår mentala och fysiska hälsa! Det finns mycket forskning som styrker vikten av detta och kulturens hälsofrämjande effekter.