En givande dag i Rottne

Växjömoderaterna fortsätter med sina studiebesök på olika orter i Växjö Kommun. Under måndagen var vi i Rottne där vi kunde besöka Söders Olja & Rör, Rottne Restaurang & Pizzeria, ICA, G&B och den nya Padelhallen.

Vi pratade med Anna Tenje efter besöket.

Vad var målet idag när ni träffade olika företag och entreprenörer?
– Att hämta inspiration och få tips och råd på hur kommunen kan bli ännu bättre i mötet med företag och kommuninvånare. Vi har som ambition att ha ett företagsklimat i toppklass och då måste vi hela tiden vara lyhörda och lyssna till dem vi är till för, företagen. Fler företag och fler företagare skapar fler jobb och därmed en starkare kommun som kan satsa på välfärden. I Rottne har man länge efterfrågat villatomter och därför var det extra glädjande att kunna tala om de 33 tomter som nu är på G.

Vad tar du med dig efter studiebesöken?
– Det är fantastiskt att se vilka entreprenör vi har i vår kommun. De brinner inte bara för sitt företag och sina anställda utan även för bygden och det lokala föreningslivet. Företagen i våra mindre tätorter skapar inte bara jobb för kommuninvånarna utan håller även landsbygden levande och ger livskvalité.

Vilka viktiga frågor lyftes fram under besöken?
– Det framgår att vi har förbättringspotential när det gäller service och bemötande i kommunens myndighetsutövning. Det tar ibland lång tid att få besked i bygglovsärenden men framförallt är det de nationella regelverken och lagstiftningen sätter käppar i hjulen för företagande och administration och byråkrati tar oerhört mycket tid och kraft. Länsstyrelsen fick sin släng av sleven men framförallt överimplementingen av EU-direktiv.