Det är Sossepriser inte Putinpriser

Resultatet efter åtta år med Magdalena Andersson som finans- och statsminister är talande. Hon lovade lägst arbetslöshet i EU men vad vi fick var lägst tillväxt och fjärde högst arbetslöshet. Lägg därtill ett utanförskap och bidragsberoende som kostar osannolika 270 miljarder per år och alla förstår att det inte ser alldeles lysande ut.

Sverige har stora problem och jag möter varje dag vanliga hårt arbetande barnfamiljer som är oroliga för hur de ska få ekonomin att gå ihop framöver. Att göra veckohandlingen, tanka bilen och betala elräkningen skapar ångest och klumpen i magen växer hos många.

S-regeringen vill då gärna prata om Putin istället för att ta ansvar för sig egna destruktiva politik. Givetvis har Rysslands krig mot Ukraina bidragit till ökade priser och en hög inflation. Men det var inte Putin som såg till att vi hade världens dyraste diesel redan före invasionen. Inte Putin som lade ner fullt fungerande svensk kärnkraft. Och det var inte Putin som bildade regering med Miljöpartiet, och höjde 46 skatter på åtta år.

Det vi ser nu när vi tankar, handlar och betalar räkningar handlar om sossepriser, inte Putinpriser. Nästan 18 000 kronor per år har Socialdemokraternas skattehöjningar kostat en vanlig tvåbarnsfamilj. 28 000 per år, om man lägger till notan för höjda elpriser, på grund av den misslyckade energipolitiken. Resor, plastpåsar, kläder, boende och elektronik har avsiktligen gjorts dyrare.

Sverige klarar sig just nu mycket sämre än de flesta andra länder i EU. Putinpriserna drabbar många andra länder men sossepriserna drabbar nämligen just Sverige och vår tillväxt. Vi intar nu jumboplatseni tillväxtligan i EU vilket är ett stort misslyckande och riskerar att äventyra viktiga satsningar på försvaret, polisen och skolan framöver.

Vem som styr ett land gör skillnad. Valet den 11 september innebär en stor möjlighet – att rösta för en ny regering som kan få ordning på Sverige. En regering som lättar trycket på hushållen, får fart på tillväxten, sätter människor i arbete och säkrar intäkterna till framtidens välfärd.:

1. En tydlig arbetslinje med ett bidragstak som alltid gör det lönsammare att jobba än att gå på bidrag.
2. Ett skattehöjarstopp som innebär att inga nya skatter får införas och det samlade skattetrycket inte ska öka – först måste vi veta att alla de skatter vi redan betalar in går till rätt saker.
3. Sverige behöver också så goda villkor som möjligt för företagande och entreprenörskap så att jobben bli fler.
4. Dessutom krävs en ny energipolitik som gör det möjligt att bygga ny kärnkraft med ren och billig el till hushåll och företag.

Vill du engagera dig i valet, bli medlem eller bara ta en fika och prata politik med någon av oss moderater i Växjö. Kom gärna förbi vår lokal på Storgatan 14 eller ta kontakt med oss på sociala medier. Du är så välkommen till oss.

Anna Tenje (M)
Kommunstyrelsens ordförande