Arbetslinjen måste återupprättas och fler måste gå från bidrag till arbete

Utanförskapet är idag stort i Sverige och långtidsarbetslösheten biter sig fast i allt fler grupper i samhället. Att så många lever på bidrag och inte går till jobbet varje dag trots att de kan är ett stort samhällsproblem som inte bara ökar utanförskapet och göder otryggheten utan framförallt skapar ett samhälle som glider isär och där människors frihet och möjligheter begränsas.

Arbetslinjen måste återupprättas och fler måste gå från bidrag till arbete. Vid Ulf Kristerssons sommartal i Strängnäs presenterade vi moderater därför ett helt paket med reformer, som vi vill sjösätta under de första hundra dagarna, om vi får möjlighet att bilda regering efter valet.

Det är en sammanhållen politik för dem som jobbar, för de som har jobbat – och för alla de som ska börja jobba. Den består av tre delar.

1. För det första vill vi förstärka jobbskatteavdraget, med fokus på låga och medelhöga löner – så att alla som går till jobbet på dagarna får sänkt skatt i dyra tider. Det är en frihetsfråga.
  2. För det andra så sänker vi skatten för landets pensionärer lika mycket som jobbskatteavdraget, och rättar till de rödgrönas konstiga pensionsuppgörelse. Det är en rättvisefråga.
  3. Och för det tredje så inför vi en helt ny jobbpremie, med fokus på dem som är långtidsarbetslösa – så att det alltid lönar sig att komma tillbaka in i arbetsgemenskapen. Det är en värdighetsfråga.

För ingenting skapar välstånd i ett land, så som arbete. Ingenting motverkar enskilda människors fattigdom, som att ha ett arbete. Och ingenting skapar nya klassresor, som att få sitt allra första arbete.

I Växjö har vi under en längre tid lyckats hålla fanan högt vad gäller arbetslinjen och få växjöbor att gå från bidrag till arbete. Nu måste övriga Sverige bli lite mer som Växjö och vi i Växjö ska flytta fram positionerna ännu mer.

Anna Tenje(M)
Sofia Stynsberg(M)