Alliansen har kontroll på ekonomin både nu och framåt

Alliansen Växjö har under de senaste åren gjort betydande tillskott till välfärdens kärna. Vi har på ett ansvarsfullt sätt utvecklat och moderniserat kommunkoncernen. Det har frigjort stora ekonomiska resurser till det som är vårt huvuduppdrag, att ge kommuninvånarna bästa möjliga service och välfärd för varje skattekrona.

Det är inte ansvarsfullt att sätta sprätt på skattebetalarnas pengar, när beredskap behövs för stigande räntor och priser. Alliansen tillför pengar där det behövs genom riktade uppdrag för Växjöbornas bästa, medan S sprider dem för vinden med en framtida skattehöjning som konsekvens.

Växjö kommuns invånare förtjänar kvalitet, trygg välfärd och att få mer tillbaka i plånboken när tiderna för hushållen blir kärvare. Alliansen ser de utmaningar som finns och arbetar både långsiktigt och strategiskt för att komma framåt i stället för att slösa med skattebetalarnas pengar inför kommun och riksdagsval.

Hur löser Socialdemokraterna finansieringen av framtida budgetar? Det troligaste är en snar höjning av skatten som en direkt konsekvens av vidlyftiga symbolsatsningar. Mer pengar är tyvärr inte synonymt med önskad effekt, lösningen på våra utmaningar är mer komplex än så.

Alliansen i Växjö lägger en budget för 2023 som fortsätter värna skattebetalarnas pengar och fortsätter bygga Växjö kommun starkt. I nästa års budget förstärker vi satsningar på välfärdens kärna ytterligare. Samtidigt ger ordning och reda i ekonomin oss förutsättningarna att sänka skatten för att därigenom stärka alla kommuninvånares hushållsekonomi. Det är ett styrkebesked för Växjö kommuns ekonomi och för våra förutsättningar att skapa en hållbar utveckling och välfärd över tid.

Alliansen Växjö
Anna Tenje (M), Andreas Olsson (C), Jon Malmqvist (KD) och Gunnar Nordmark (L)