Svar till Martin Edbergs debattartikel angående Alliansens skattesänkning

Följande skickade Ulf Hedin in till Smålandsposten i fredags den 3/6. tyvärr har det ännu inte publicerats.

Svar till Martin Edbergs debattartikel angående Alliansens skattesänkning

Växjö kommun behöver en ledning som förstår hur saker hänger ihop. Att en stark kommun i första hand byggs av starka fria kommuninvånare som kan leva av sin egen inkomst utan att behöva bidrag för att klara vardagen. Alliansen i Växjö klarar tack vare god ordning i ekonomi och ledning av att både sänka skatten och tillföra mer medel till både omsorg och skola. Jag förstår att det är irriterande för en oppositionspolitiker.

Men återigen är det alltså Socialdemokraternas syn på att skattemedlen är kommunens egendom snarare än skattebetalarnas som skiner igenom och att varje försök att låta skattebetalarna behålla en gnutta mer av sina intjänade pengar skulle vara en skymf mot kommunens anställda.

Sedan gömmer sig Martin Edberg bakom kända slagord, bland annat de om avskaffande av delade turer, som vi med den Blågröna budgeten för innevarande år börjat med att ta bort på vardagar och med en ambition att fortsätta det arbetet under 2023. Att vi nu arbetar med digitala verktyg som planeringsverktyg och mobila lösningar i telefoner har varit en lång och i delar lite besvärlig resa där vi nu har medarbetare som inte bara kommit in i systemet utan faktiskt uttalar att de verkligen inte vill tillbaka till hur det var tidigare. På hela denna resa har S mest stått vid sidan om och påtalat brister (inget fel i det i sig, men lite kreativitet och framåtsyftande tankar hade kanske inte skadat?).

Martin Edberg tycker att vi skulle anställt undersköterskor istället för att sänka skatten, då undrar man om Martin inte har pratat med sina kollegor som sitter i omsorgsnämnden där vi vid nästan varje sammanträde får höra från förvaltningschefen att vi anställer alla undersköterskor vi kan få tag på. Vi anställer ibland till och med personer utan undersköterskeutbildning som vi nu tack vare statsbidrag får bekostad utbildning för. Att få fler anställda i omsorgen är alltså inte i huvudsak en ekonomisk fråga, utan mer ett långsiktigt arbete för att få fler intresserade för yrket (Ett exempel är företaget Ung omsorg som jobbar med att få in ungdomar i omsorgen genom att erbjuda jobb på helger med promenader och samtal på våra särskilda boenden.) På omsorgsförvaltningen sker också ett ständigt arbete för att förbättra arbetsmiljön och trivseln på våra arbetsplatser och att göra de viktiga jobben inom omsorgen mer attraktiva.

Ulf Hedin (M) ordförande i Omsorgsnämnden i Växjö