30–45 procent lägre elpriser i södra Sverige om Moderaterna bestämt

En ny studie visar att elpriserna skulle ha varit 30–45 procent lägre om regeringen inte stängt kärnkraftsreaktorerna Ringhals 1 och 2. Det utelämnar de socialdemokratiska riksdagsledamöterna Haider och Carlsson medvetet eftersom de rimligen skäms för att de röstade för nedläggningen i riksdagen.

Mörkläggningen av det rödgröna energipolitiska misslyckandet fortsätter när de påstår att det är fritt fram att investera i ny kärnkraft. Så länge det finns lagar eller förordningar som bara tillåter kärnkraftverk på vissa platser och gynnar väderberoende energi kommer marknaden att ägna sig åt att bygga anläggningar som gynnas. Moderaterna vill därför premiera planerbarhet som i flera andra länder och tillåta nya reaktorer på andra platser. Samtidigt måste tillståndsprocesserna förenklas så att till exempel ny överföringskapacitet kan färdigställas på 5–7 år mot dagens cirka 15 år. Till detta säger Socialdemokraterna med flera vänsterpartier nej.

Om Socialdemokraterna får bestämma kommer södra Sverige att utarmas då det kommer att vara svårt att få lönsamhet i nya verksamheter på grund av att den framtida energiförsörjningen är osäker och otillräcklig. S vill försöka förbättra situationen genom en massiv utbyggnad av vindkraft. För att göra det extra lönsamt erbjuder nu regeringen att skattebetalarna ska betala för att ansluta de havsbaserade verken till det landbaserade nätet. Detta undergräver en likabehandling av de olika energislagen och visar brist på respekt mot människor, djur och natur som drabbas.

Det är märkligt att Socialdemokraternas riksdagsledamöter försöker peka finger mot oss för att Sandhamns vindkraftspark inte blir av, när deras partikamrater nyss röstade nej till en annan utanför Söderhamn. Vi anser att det är de människor som bor och verkar i och nära nya vindkraftverk som ska bestämma om de önskar sådana eller ej, genom att stärka vetot mot vindkraft.

I den i dagarna presenterade ”Nationell strategi för elektrifiering” framgår att Socialdemokraterna klänger sig fast i tron att vindkraft ska lösa södra Sveriges energiförsörjning. Energiforsks studie motsäger detta. Socialdemokraterna löser inte problemet, utan förvärrar det.

Södra Sveriges höga och osäkra elpriser drabbar människor. Över hälften oroar sig för att inte kunna betala elräkningen och en majoritet oroar sig för hur svensk ekonomi ska drabbas. Nu krävs ny kärnkraft, utbyggd överföringskapacitet, rättvisa regler och slut på partipolitiska låsningar.

Björn Svensson (M)
Oliver Rosengren (M)