Debattinlägg

Visa Sverige att ni vill och vågar

Nu har det öppnat en moské i Berlin, Tyskland, som har gått före och visat vägen genom att kvinnor och män där ber i samma lokal och delar ansvaret att hålla i bland annat fredagsbönen.

I Danmark finns en moské för kvinnor, där även imamen är kvinna. Därför är det nu hög tid att några svenska moskéer följer efter och gör detsamma. Islam måste på samma sätt som kristendomen en gång fått göra, anpassa sig till vårt moderna jämställda samhälle.

Därför uppmanar jag er som är ansvariga för moskéerna i framförallt Växjö och Alvesta att visa att ni står bakom Sveriges arbete för jämställdhet mellan könen och låter män och kvinnor be tillsammans.

Förändring sker bara om man verkligen vill, så nu har ni chansen att visa resten av landet att ni vill och vågar. Hade det varit på grund hudfärg istället kön man hade delat upp sig vid bönen hade vi aldrig accepterat det. Detta är Sverige 2017. Dags att visa att vi inte accepterar könsapartheid i religionsfrihetens namn.

Ulf Hedin (M)