Debattinlägg

Vems är pengarna – statens eller dina?

Idag skriver Björn Svensson i Smålandsposten.

Att Socialdemokraterna anser att staten äger din lön och dina tillgångar framgår med tydlighet av uttalanden från finansminister Magdalena Andersson, och i en debattartikel signerad riksdagsledamöterna Monica Haider och ClasGöran Carlsson.

Monica Haider och ClasGöran Carlsson ifrågasätter svenska medborgares rätt att följa gällande skattelagstiftning, om det påverkar den svenska skattebasen, eller som de uttrycker det ”statens skattekronor”. Man får intrycket att vi ska vara tacksamma att staten tillåter oss att behålla så stor del av vår lön och våra tillgångar. Innan skattelagarna är ändrade är tillgångarna dina oavsett vad som insinueras av Socialdemokraterna.

Självklart ska alla följa skattelagarna och betala den skatt de ska enligt de lagar som riksdagen antar. Gör man inte det skall straff utmätas. Tills dess är den del av våra tillgångar som ännu inte beskattats våra – inte statens eller till Socialdemokraternas förfogande.

Det är tydligt att samarbetet med Vänsterpartiet har drivit S långt ut i vänsterträsket där resultatet av hårda studier och hårt arbete hemma eller utomlands skall beskattas, särskilt eftersom man fått sin utbildning gratis. Alla de som fått en universitetsutbildning är säkerligen tacksamma för det, men gratis var den inte.

Jag undrar hur svenskar som valt att arbeta utomlands uppfattar Haider/Carlssons uttalande om att säkra skattekronorna. Ska deras tillgångar där beskattas bara för att de har svenskt pass? Och hur mycket mer får de för det?

Om vi vill ändra skattebasen bör det ske efter sedvanliga utredningar och förhandlingar mellan riksdagens partier inte efter insinuanta uttalanden från Socialdemokrater.

Ett annat bisarrt uttalande står den socialdemokratiska finansministern för:

”Om man jämför internationellt så har vi lite högre marginalskatter än en del andra länder.” DN (14/11).

Sverige har världens högsta marginalskatt. Lite grann beroende på var i landet man bor, men i genomsnitt är den 62 procent. Näst högst är Japan och Danmark som har 56 procent. I ett land som vi ibland vill jämföra oss med, Tyskland, är den 45 procent. Men där måste man tjäna flera gånger mer än normalinkomsttagaren för att drabbas. Här blir man höginkomsttagare redan vid löner som många vanliga svenskar har. Skönmålning enligt Per Gudmundsson SvD (15/11).

Finansministerns kommentar och Haider/Carlssons artikel ger en bild av en socialdemokrati som vill ta över ägande och förfoganderätten över din lön och dina tillgångar. Kontakten med vänstern smittar. Sverige behöver en ny regering, en Alliansregering.

Björn Svensson (M), Växjö