Blågröna

Växjö kan utvecklas till en riktig sommarkommun

Växjö kommuns alla sjöar, närheten till skog och natur och god vattenkvalitet gör det möjligt att utveckla Växjö till en sprudlande sommarkommun, skriver Eva Johansson (C), Lena Wibroe (M), Jonatan Rundqvist (MP), Ricardo Chavez (KD) och Magnus Stenbenke (L).

Växjö kommun har en fantastisk potential att utvecklas till en riktig sommarstad. Flera höjer säkert på ögonbrynet och skulle säkert hävda att en sommarstad måste ligga vid kusten. Blågröna Växjö ser just detta argument som en av vår kommuns stora fördelar.

Våra hundratals sjöar med tillhörande strandremsor ger oss möjligheten att utnyttja båda sidor av samma mynt. Närheten till skog och natur och god vattenkvalitet i våra sjöar gör att vi kan erbjuda allt från långa strandremsor till det unika enskilda smultronstället. Därför vill vi stärka Växjö kommuns attraktionskraft genom att fortsätta höja vattenkvaliteten ytterligare och göra fler sjöar badbara, utveckla våra befintliga campingplatser och lyfta fram Europas grönaste stad som en riktig semesterkommun under sommarperioden. Vi vill skapa bättre förutsättningar genom att:

• Ta fram en prioriteringslista över vilka camping- och badplatser som behöver rustas upp.

• Ta fram en plan för fler och nya ställplatser åt husbilar för att möta en lavinartad efterfrågan.

• Ta fram en ny plan och öka tillgängligheten genom fler handikappanpassade badplatser.

• Arbeta fram en ny visionsplan för utvecklingen av Evedal och Öjabyområdet med syfte att öka dess attraktivitet.

Under hösten har Växjö haft förmånen att kunna knyta två nya flyglinjer till europeiska storstäder. Det öppnar upp för besöksnäringen. En växande bransch, som nationellt och lokalt fyller en viktig roll för etablering och integration. Därför är det av yttersta vikt att vi satsar på att utveckla de delar som kan bidra till att Växjö blir en attraktivare sommarkommun.

En inventering som kultur- och fritidsförvaltningen har gjort visar på många olika förbättringsområden, däribland informationsskyltar på olika språk. Den visar även att vi behöver göra mer för att utveckla synliggöra vår kommun och därigenom bidra till en växande besöksnäring.

Vi behöver bland annat rusta upp våra camping- och badplatser och öka tillgängligheten genom att handikappanpassa flera badplatser. Evedal och Öjaby är två identifierade utvecklingsområden, där Evedal sedan tidigt 1700-tal har varit en mycket populär plats för bad, mat och naturupplevelser. I dag har Evedal en fyrstjärnig vacker camping, men vi ser att badplatserna i närområdet är i behov av en rejäl upprustning. Många turister väljer i dag att vara mobila och vill ha närhet till komfort, upplevelser och shopping. Där har Öjaby en strategisk placering med närhet till ett brett utbud av idrottsevenemang på Arenastaden och shopping på Grand Samarkand.

Låt oss utveckla Växjö kommun till en grönskande och sprudlande sommarkommun.

För Blågröna Växjö

Eva Johansson (C), ordförande Kultur- och fritidsnämnden