Debattinlägg

Växjö – en kommun för hoppfulla

De senaste åren har Växjö haft en bra tillväxt och utvecklingen har varit positiv. Men som vanligt kommer även utmaningar i samband med att en kommun växer. Fortfarande har vi problem med utanförskap och otrygghet. Fler måste finna vägen till ett arbete i stället för bidrag och många behöver både stöd och hjälp för att lära sig det svenska språket och skaffa sig en utbildning. Men alla ska veta att det lönar sig att anstränga sig i Växjö. Att man genom att kämpa kan klättra högt.

I Växjö ska det vara lätt att starta och driva företag. Finns det hinder på vägen ska det i vart fall inte vara kommunens politiker eller tjänstemän som sätter krokben. Det handlar om att se möjligheterna både med människor och frågor snarare än problem. Växjö ska vara en kommun för hoppfulla.

För att lyckas med det här är ledarskapet A och O. I en orolig omvärld och i en tid av ökad otrygghet har ledarskapet aldrig varit viktigare. Blågröna Växjö har visat att vi kan regera tillsammans, att vi har ordning och reda i ekonomin samtidigt som vi fortsätter att utveckla och göra ett bra Växjö ännu bättre. Det är nu mindre än ett år kvar till nästa val och vi är mer än redo för en valrörelse. Arbetslinjen kommer att stå mot bidragslinjen. Utveckling mot bakåtsträvande. Ordning och reda i ekonomin mot att lova allt till alla för någon annans pengar. Men jag är redo, jag bygger mitt team och hoppas att du vill ansluta.

Anna Tenje
kommunstyrelsens ordförande i Växjö