Debattinlägg

Tillbaka till överskott resultatet av kärva beslut

Smålandsposten rapporterade nyligen att Nämnden för arbete och välfärd i Växjö vänt ekonomin till plus under året.

I februari var prognoserna mörka, och pekade mot att året skulle sluta på minus 18,1 miljoner kronor. Därefter har en rad kärva beslut fattats för att vända ekonomin tillbaka till överskott.

I delårsrapporten syns resultatet: plus 9,6 miljoner kronor är prognosen för 2017.

Vänsteroppositionen försökte ge äran till regeringen. Oförutsedda statsbidrag lät Martin Edberg (S) meddela var skälet till att budgeten var i balans. Det är orättvist mot det beslutsamma ledarskap och hårda arbete inom förvaltningen som vänt ekonomin i detta svåra läge.

Sanningen är att bara 2,5 miljoner kronor kommer från oförutsedda statsbidrag. Från minus 18,1 till plus 9,6 är det 27,7 miljoner. Vi har därmed regeringen att tacka för cirka 9 procent av förändringen, medan drygt 20 miljoner beror helt på lokala förändringar. Vi hade med andra ord klarat budget i balans också utan pengar från staten.

En offensiv arbetslinje har fortsatt pressa tillbaka kostnaderna för bidrag med flera miljoner, och flera tuffa beslut har effektiviserat verksamheten och stoppat kostnadsökningar.

En ansvarstagande Blågrön majoritet har nu tre år i rad säkerställt att Nämnden för arbete och välfärd har ordning och reda i ekonomin.

Vi – den Blågröna majoriteten – står därför väl rustade för nästa lågkonjunktur.

Tor Lejdfors (M)