Debattinlägg

Sverigedemokraterna – kliv ner från läktaren

En röst på Sverigedemokraterna i Växjö är ett så klent alternativ att det lönar sig mera att direkt kasta yxan i sjön.

Den 21 november skulle Växjös kommunfullmäktige fatta beslut om bland annat nytt stationshus och stadshus. Ett av de senaste årens viktigaste beslut. I fullmäktige har Sverigedemokraterna fyra platser. Tre av dessa gapade tomma.

Endast en ”politisk vilde” var där. En annan ”politisk vilde” var borta. En SD-ledamot var sjuk och den fjärde hade (enligt artikel i SMP den 23/11) tandläkartid. Inga ersättare var på plats att föra partiets talan.

Dagen efter, den 22 november var det dags för kultur- och fritidsnämnden att fatta ett av sina avgörande beslut inför 2018. Internbudgeten skulle fastställas. SD hade i förväg sänt in tre skriftliga förslag till ändringar/synpunkter på majoritetens förslag. Nämndens ordinarie ledamot var sjuk. Insatt ersättare hade inte fått kopia på förslagen än mindre information om deras innehåll. Resultatet blev att förslagen aldrig framfördes.

Man tar sig för pannan inför sådan total nonchalans och respektlöshet mot sina förtroendeuppdrag i såväl fullmäktige som kommunens nämnder/styrelser. Spela från läktaren tycks gå bra. Men att få ihop ett slagkraftigt lag som vågar sig ut på planen för att delta i spelet och verkligen åstadkomma något av det som man lovat sina väljare har, hittills, inte lyckats något vidare.

Fortsätter man så här är slutsatsen lika enkel som klar. En röst på SD i Växjö är ett så klent alternativ att det lönar sig mera att direkt kasta yxan i sjön.

Cenneth Quick (M)
ledamot i kultur- och fritidsnämnden, Växjö