Moderaterna

Stark laguppställning från Kronoberg i SKL

Publicerad

Förslag till fördelningen av de politiska posterna i SKL – Sveriges kommuner och landsting är nu färdig. Efter valframgången förra året har Moderaterna utökat sin andel av posterna för innevarande mandatperiod och antalet ordinarie poster i SKL:s styrelse. Moderaterna har även ordförandeposterna i viktiga delegationer och beredningar, bland andra Förhandlingsdelegationen, Sjukvårdsdelegationen och Utbildningsberedningen.

– För Kronobergs del innebär förslaget till fördelning av poster en verklig framgång som ger oss möjlighet att skapa förändring och påverka den politiska inriktningen, och bidra till att hitta lösningar på de utmaningar vi står inför såväl i kommun som region, kommenterar Anna Tenje, kommunstyrelsens ordförande i Växjö som föreslagits en ordinarie plats i SKL:s styrelse.

Utöver Anna har Mikael Johansson, regionstyrelsens ordförande i Kronoberg föreslagits få en ersättarplats i Sjukvårdsberedningen och Oliver Rosengren, kommunalråd i Växjö, har föreslagits en ordinarie plats i beredningen för digitalisering. Roland Gustbée som är ordförande i Hälso- och sjukvårdsnämnden i Region Kronoberg är föreslagen som ordföranden i stiftelsen Vintersol.

– Det är en fantastisk möjlighet vi får att vara med att bygga laget i SKL. Vi är många moderater på centrala poster i den nya organisationen, och det ska bli verkligt spännande att vara med i denna plattform som är så viktig för kommuner och regioner i landet, avslutar Mikael Johansson.

För mer information:
Anna Tenje, 070-983 44 16