Moderata seniorer

Moderata Seniorer är nätverket för de äldre och mer erfarna inom partiet

Deltagare

Alla moderata medlemmar är välkomna att delta i våra möten och aktiviteter. Det finns inget speciellt medlemskap i seniorverksamheten. Vi har inga åldersgränser. Vi vill dessutom uppmuntra att ta med en god vän eller granne till våra möten.

Styrgruppen

Styrgruppen för Moderata seniorer i Växjö kommun består av: Ingemar Swalander, ordförande, Carl Geijer, Agneta Skoglund, Pernilla Sjöberg, Agneta Nordlund G:son och Benny Johansson. Kontakta oss gärna. Kontaktuppgifter finns under programmet.

Lokal

Vi varvar våra möten mellan Domkyrkocentrum, Linnésalen och Kommunhuset, Kronobergsrummet.
Mötena håller på mellan kl 14.00 – 16.00

Program

Vi försöker i vårt program blanda politik med annat mer allmänt innehåll, som vi tror är intressant för åldersmässigt mer mogna deltagare.

Avgift, anmälan

Mötena kostar inget, vi bjuder på fika. Vi behöver däremot anmälan i förväg. Anmälan kan ske per e-post eller telefon.

Politik

Vi är en del av Moderaterna och medverkar med ”inspel” till våra lokal, region och rikspolitiker i frågor som har betydelse för medborgare i mogen ålder. Det kan gälla tillgång till bostäder anpassade för äldre, god infrastruktur, rimliga skatter, ett stabilt och rimligt pensionssystem, sjukvård som är lättillgänglig och köfri, rikt kulturliv, brett fritidsutbud samt i övrigt hög kvalitet på offentlig service.

Kontakt

Vill du ta kontakt med oss? Eller vill du anmäla dig till våra möten? Maila ingemar.swalander@telia.com eller ring till 0708-74 84 01

Program för Moderata Seniorer våren 2020:

• Näthandelns effekter på cityhandel mm.

Torsdagen den 23 januari kl 14.00-16.00. Plats: Kronobergsrummet, kommunhuset. Vi handlar mer och mer på nätet. Stadsbilden förändras, butiker läggs ner och ersätts av restauranger, caféer och gym. Vad betyder en växande e-handel för samhället idag och i framtiden? Bo Skandevall är ordförande i SeniorNet Växjö, har varit skolledare och skrivit läroböcker.
    Kontaktperson: Agneta Nordlund G:son, 0707 – 89 32 10. Anmälan senast 16 januari.

• Möte med Anna Tenje

Onsdagen den 26 februari kl 14.00 – 16.00. Plats: Kronobergsrummet, kommunhuset. Anna Tenje, kommunstyrelsens ordförande i Växjö har också valts till 2:e vice ordförande i Moderaternas partistyrelse. Hon berättar om aktuella politiska frågor nationellt, men också om utmaningar i vår kommun- politik. Plats för frågor och diskussion.
    Kontaktperson:Benny Johansson, tel 0703 – 68 09 35. Anmälan senast 19 februari.

• Vad gör Moderaterna för äldre?

Tisdagen den 24 mars kl 14.00 – 16.00. Plats: Kronobergsrummet, kommunhuset. Katarina Brännström, vår riksdagsledamot är också nationell talesperson för Moderaterna i äldrefrågor. Hon berättar om aktuellt i riksdagspolitiken, speciellt vilka äldrefrågor som Moderaterna driver.
    Kontaktperson: Carl Geijer, 0739 – 97 99 10. Anmälan senast 18 mars.

• Seniormässa på Fortnox Arena 1-2 april

Organisationen SeniorEvent arrangerar åter en mässa kring hälsa, fritid, resor, vård, omsorg, ekonomi etc för äldre. Moderata Seniorer finns på plats.

• Vad händer inom kulturpolitiken i Växjö?

Torsdagen den 23 april. Plats: Galaxen, Stadsbiblioteket (en trappa ned) Regionteatern, Konsthallen, Fria ordets hus, Kulturparken Småland och Nygatan 6 är frågor som diskuteras. M ́s kulturpolitiker Ida Eriksson, ordf i Region Kronobergs kultur-nämnd, och Lena Wibroe, vice ordf i Växjös kultur- och fritidsnämnd berättar om vad som är på gång.
    Kontaktperson: Pernilla Sjöberg, tel 0702 – 70 73 22. Anmälan senast den 16 april.
  • Utfärd till Lammhult – Möbelriket – Svenssons

Tisdagen den 12 maj, kl 13.00 – 17.00 (ca). Samling Kommunhusets entré Välkomna på en busstur till Svenssons i Lammhult, där Johan Sjöberg kommer att visa ”Sjöberg Collection”. Ett museum över småländsk möbelhistoria, med ca 250 designmöbler tillverkade i Småland mellan 1906 och 2000. Fika – kaffe och ostkaka såklart. Kostnad:100 kr. per person.
    Kontaktperson: Agneta Skoglund, telefon och sms 0709-39 34 83 eller email: agneta.skoglund@icloud.com. Anmälan senast den 6 maj