Blågröna

Mobila team ska minska narkotika i skolan

I dag har Blågröna lämnat in en skrivelse till kommunstyrelsen om att vi vill undersöka möjligheterna till att utveckla fältgruppernas redan mobila team mot att även omfatta spetskompetens som kan understödja med drogtester ute på våra skolor. Bakgrunden är att resultatet av de två drogprover som utfördes på avloppsvattnet i kommunen under hösten 2017, som visar på att användning av cannabis och kokain ökat markant.

– Vi kommer aldrig att acceptera den utveckling som vi nu fått bekräftat genom höstens drogprover. Växjö kommuns skolor är ett av de viktigaste instrumenten för att vi ska kunna bygga trygga och starka individer för framtidens Växjö, säger Anna Tenje (M) och Jon Malmqvist (KD)

Insatsen är ett viktigt steg mot ökad trygghet och främjande av ungas välmående. Genom att utveckla och komplettera fältgruppernas insatsmöjligheter med mobila team kan vi sätta press mot narkotikan i skolan. Det är viktigt för att nå målet; en tryggare skolmiljö fri från droger.

Läs hela skrivelsen här