Debattinlägg

Matmässan berikar Växjö

Jag är både stolt och glad över att Växjö lyckats befästa och förstärka sin position som Sveriges mathuvudstad och i helgen genomförs MAT2017 – Sveriges största matmässa och matmarknad i Växjö.

När mateventet i Växjö tog sina första stapplande steg i samband med EU:s jordbruksministermöte 2009, hade vi i dåvarande Alliansen en tydlig vision: Vi ska i Växjö etablera ett ”Matens Almedalen”. En vision som nu är realitet. Nu samlas matproducenter, odlare, experter, debattörer, politiker och inte minst matälskare som vill främja eller uppskattar närproducerad, småskalig och hållbar matproduktion under tre hela dagar i Växjö.

Mattältet på Stortorget, som är svårt att missa, har blivit en stor succé. Tyvärr får vi inte rum med ett större tält, för det skulle verkligen behövas. Intresset från alla de producenter som vill delta är så stort att alla tyvärr inte får plats.

MAT är i dag något som sätter Växjö på Sverigekartan. Det är här det händer och det är här man vill delta och synas som matproducent. Nästa steg som jag hoppas att vi kan utveckla än mer, är den internationella delen. Vi har redan besökare från andra länder och nästa år kan jag också utlova ett antal internationella programpunkter.

Jag säger bara grattis till alla er som jobbat med arrangemanget – företag, producenter, länsstyrelsen, Region Kronoberg, Växjö kommun, Växjö & Co och inte minst alla sponsorer. Till alla invånare och besökare; passa på att ät, njut och prova något nytt. Det tänker jag göra.

Anna Tenje (M)
Kommunstyrelsens ordförande Växjö