Flexitankar för vattenförvaring har köpts in, redo att hjälpa lantbrukarna

Publicerad

– Är man inte förberedd så är man oförberedd. Det är inte något som Växjö kommun ska vara under min ledning, säger Anna Tenje (M), kommunstyrelsens ordförande i Växjö.
Anna Tenje och Per Schöldberg (C) har beslutat att Växjö kommun tillsammans med Länsstyrelsen Kronoberg köper in stora vattentankar, så kallade flexitankar, för vattenförvaring.

Här kan du läsa hela pressmeddelandet:

Både Växjö kommun och Länsstyrelsen Kronoberg har senaste tiden fått frågor från lantbrukare om det finns någon hjälp att få om lantbrukens brunnar skulle sina. Därför togs en kontakt med Mörbylånga kommun som köpte flexitankar sommaren 2016 och även i år. De har sålt tankar till flera lantbrukare och fått positiv respons.

Lantbrukare som har akut behov av vatten, där djurs hälsa och välmående omedelbart riskeras, kan köpa en tank av Växjö kommun eller Länsstyrelsen Kronoberg till självkostnadspris och betalar själv för att fylla den. De tar hem tanken, som är helt platt när den är tom, och beställer sedan en tankbil med vattenleverans. Tanken kan fyllas med upp till 24 kubikmeter vatten. Lantbrukaren tappar sedan ut vatten efter behov och fyller den på nytt när vattnet är slut.