Blågröna

En ny återvinningscentral på plats 2019

Idag beslutade kommunfullmäktige att det ska byggas en ny återvinningscentral i Växjö kommun. Återvinningscentralen ska byggas på Norremark och placeras ungefär 100 meter norr om den nuvarande sorteringshallen. Så snart den nya återvinningscentralen är klar kommer den gamla att byggas om till återbruksby.

Bygget av den nya återvinningscentralen kommer att påbörjas inom kort och den förväntas att vara klar till ‪1 januari 2019‬.

– Det finns ett stort behov av en ny återvinningscentral i Växjö kommun, säger Sofia Stynsberg, ordförande i tekniska nämnden. I takt med att kommunen växer och vi blir fler invånare ökar avfallsmängderna och i dag är det problem med långa köer på återvinningscentralen på Norremark.

Den nya återvinningscentralen är dimensionerad för att ta emot fler besökare. Det blir större ytor och mer trafiksäkert för både personal och besökare. Eftersom det blir mer plats kommer det finnas utrymme för en bättre och mer noggrann sortering av avfallet. Den nya återvinningscentralen och återbruksbyn får en gemensam infart. Det betyder att alla besökare passerar återbruksbyn på väg till återvinningscentralen och har då möjlighet att lämna sina saker till återbruk istället för återvinning.