De vill bygga fler studentbostäder i nytt koncept

Mångfald och gemenskap är två begrepp som starkt symboliserar tiden som student vid högskola och universitet. I dagarna flyttade de första studenterna in i den nybyggda fastigheten Docenten, succén lät inte vänta på sig. Nu vill Moderaterna i Växjö ta nästa steg och bygga ytterligare bostäder för studenterna på Campus genom en ny boendeform inspirerad av Linköpingsmodellen Vallavåningen.

– Det är ett spännande koncept som möjliggör kollektiv eller mer traditionellt korridorsboende med en stor central gemenskapsyta för matlagning och umgänge med andra studenter. Utöver att skapa tillgång till andra boendeformer, är modellen relativt billig att bygga. Det innebär att vi kan pressa ner hyrorna och det har varit mycket viktigt för oss i det här förslaget, säger Anna Tenje (M) och Catharina Winberg (M).

Modellen skapar förutsättningar för många bostäder på liten yta och beskrivs som att man tagit fördelarna från att bo i lägenhet och kombinerat detta med fördelarna från det traditionella korridorsboendet.

För mer information och kontakt:
Anna Tenje (M), kommunalråd och ordförande i kommunstyrelsen
070-983 44 16, anna.tenje@vaxjo.se