ModeraternaNyheter

Bostadskön till seniorboende öppnas upp för omsorgstagare

Publicerad

– Det är en bra lösning för att kunna erbjuda fler alternativ till särskilt boende, en tillgänglig servicenära bostad i våra bestånd. Våra seniorbostäder öppnas nu upp för omsorgen, och vi följer med stort intresse resultatet av detta, säger René Jaramillo, ordförande i Växjöbostäder.

– Från omsorgens sida är vi väldigt glada att Växjöbostäder gör det möjligt för vissa utsatta äldre att få förtur i seniorbostadskön. Det ger oss möjligheter att få fler trygga och nöjda omsorgstagare, förklarar Ulf Hedin, ordförande i Omsorgsnämnden.

Växjöbostäder kommer att erbjuda varannan lägenhet i seniorbostadskön till omsorgstagare, vid omflyttning. Detta erbjudande är en överenskommelse med omsorgsförvaltningen och gäller från 1 november, där en utvärdering kring utfall och rutiner kommer att ske under hösten 2020.

Omsorgsförvaltningen är ansvariga för att utifrån fastställda behovskriterier matcha aktuell och intresserad hyresgäst till lägenheten och avtal skrivs därefter med Växjöbostäder. Anvisade hyresgäster ska uppfylla samma krav, som gäller för samtliga hyresgäster hos Växjöbostäder, när det gäller ekonomiska förutsättningar m.m.