BlågrönaDebattinlägg

Annorlunda sommar inte lika med sämre sommar

Upplevelsekommunen Växjö erbjuder under ett vanligt år många mindre evenemang och aktiviteter, restaurangupplevelser i toppklass och fantastiska naturupplevelser som samtliga lockar besökare från både när och fjärran.

Det rådande läget innebär tyvärr att många av årets händelser och sommarupplevelser inte kommer att ske som planerat eller i samma omfattning.

Ett vanligt år hade Araby folkfest, Valborgsfirandet nere vid Växjösjön och nationaldagsfirandet i Linnéparken hälsat våren och sommaren välkommen. Men det är inget vanligt år och ingen vanlig vår. Sommaren 2020 som nu står för dörren kommer på många sätt bli en annorlunda sommar där många fler svenskar och växjöbor än vi är vana vid stannar kvar i Sverige under juni, juli och augusti som en direkt följd av att många tvingats ställa in planerade utlandsvistelser.

Det innebär att vi på många sätt inte kommer att känna igen de sommarmånader som vi är vana vid. En annorlunda sommar behöver dock inte betyda en sämre sommar. Vår förhoppning är att många av oss ska få möjligheten att upptäcka nya outforskade delar av vårt land. Därför behöver vi anpassa oss till de förutsättningar som nu råder genom att inte ställa in utan ställa om och tillgängliggöra alla fantastiska upplevelser Växjö kommun har att erbjuda.

Precis som ett vanligt år pågår planeringen på olika håll inför sommaren, både internt i kommunen och externt. Den här sommaren kommer detta förberedelsearbete att vara extra viktigt för att människor ska må bra och inte isoleras, men det är även viktigt för att kommunens alla företagare inom upplevelsebranschen och besöksnäringen ska få kunder och besökare.

Därför vill vi nu tillsammans med näringsliv och berörda aktörer samordna och marknadsföra Växjös utbud av aktiviteter och upplevelser för sommaren. Med gemensamma krafter kan vi anpassa, synliggöra och tillgängliggöra utbudet för alla målgrupper i Växjö kommun och andra delar av landet.

För Blågröna Växjö
Anna Tenje (M), Eva Johansson (C), Jon Malmqvist (KD), Gunnar Nordmark (L) och Magnus P. Wåhlin (MP)