Moderaterna

Anna Tenje: 21 juni 2021 – Sveriges Statsminister är avsatt

En historisk, ovanlig och väldigt speciell dag. Till slut tog då alltså tålamodet slut för V och misstroendet gentemot Statsministern röstades igenom. Jag har förståelse för det. Att vara dörrmatta till S är inte något jag önskar min värste fiende.

Viktor Barth-Kron sammanfattade saken på ett enkelt men tydligt sätt idag:

”Det är svårt med fempartikoalitioner där två får en massa politik, två får alla fina poster och det femte partiet förväntas sitta still och hålla käften”.

Det blir väldigt märkligt när man inte får förhandla och inte prata med en part som ändå förväntas rösta för de 73 punkterna och en budgetar.

Det är och förblir Statsministerns ansvar att säkra sitt regeringsunderlag. Det har Stefan Löfven misslyckats med. Vad som händer nu vet vi inte, det avgörandet ligger först och främst hos Statsministern. Men en sak är säker: Vi moderater står redo, både för nya talmansrundor och/eller extraval. Vi står redo att ta ansvar och att bilda en borglig regering där vi kan tänka oss att prata och förhandla med alla partier. Vi är Samlingspartiet.

Anna Tenje
Kommunstyrelsens ordförande