Moderata seniorer

Bästa seniora medlemmar i Moderaterna!

Är kanske en sådan här hälsning viktigare i Coronatider än i vanliga fall? Vi översköljs ju av nyheter, information och underhållning och därför är det svårt att veta värdet av ett mail från mig.

När vi en dag ska utvärdera Coronakrisen finns det mycket att ifrågasätta och vara kritisk mot. I ett internt brev behöver jag inte stå längst fram i hyllningskören till vårdpersonal, regering och berörda myndigheter, även om mycket som görs är bra och rätt. Jag ser två stora misslyckanden så här långt, nämligen smittspridningen på våra äldreboenden och bristen på testning. Den kommunala äldreomsorgen lider av ett svagt ledarskap och ett kraftlöst fack samt dåligt politiskt intresse (oavsett parti). Det yttrar sig i låga löner, osäkra anställningsförhållanden och i många fall, utan möjlighet till heltid. En del anställda kan inte försörja sig på sitt arbete! Kvalitén på verksamhet och vård blir därefter, men att det inte finns skyddsutrustning och att chefer inte vet vad som gäller, det förvånade mig.

När det gäller testning är det mer obegripligt vad som sker. I jämförelse med andra länder testar vi väldigt lite och alla verkar undra varför. Vår partiledare tar upp problemet i varje träff mellan statsministern och riksdagspartiernas partiledare, men ännu har mycket lite hänt. Visserligen säger socialminister Hallengren att vi inte ska jämföra oss med andra länder, men det är klart att vi ska! Det gör vi dessutom i allt annat, som t.ex. utbildning, försvar och sjukvård. Problemet med jämförelsen är naturligtvis att vi inte framstår som bäst, inte på något sätt. Vi har jättemånga döda (ca 3000), stor smittspridning på våra äldreboenden och mycket få testade. Låt oss nu hoppas att pandemin, speciellt bland oss äldre, minskar. Några positiva tecken den senaste veckan kan tolkas så.

Som i alla andra länder hyllas regering och regeringschef. Löfvén har äntligen uppnått 30 % och fått stort förtroende som partiledare. Men det kan snabbt förändras om han blir tvingad att ta ansvar för Sveriges beslut under pandemin. Som det är nu hänvisar regeringen mest till myndigheterna i allmänhet och i synnerhet till Folkhälsomyndigheten. Statsepidemiolog Anders Tegnell verkar vara den som styr landet. Förutom sossarna i regeringen är det endast Ulf Kristersson och Elisabeth Svantesson som har någon framträdande roll av politikerna i den svenska politiken just nu. Det har lett till att alla partier, förutom (S) och (M) har tappat i opinionen. Mest har Sverigedemokraterna minskat men är fortfarande något större än vi.

Det är en svår tid för hela världen och många miljoner har det värre än jag. Jag bor på landet med stor trädgård och har skogen in på knutarna. I den motionerar jag varje dag. Att sitta i karantän i en lägenhet någonstans fyller mig med fasa, att komma ut i friska luften känns som det viktigaste. Och i en trädgård kan man träffa sina nära och kära.

Jag hoppas att ni alla får vara friska och att vi snart ses igen! Vi har bokat riksdagen måndagen den 16 november och hoppas att vårt årliga seniormöte kan genomföras. Om ni har något att berätta om era aktiviteter eller funderingar så lägger vi gärna upp det på var Facebooksida. Skicka det till mig för publicering!

Margareta Pålsson, ordförande MSS